1/2012



Roheliste Rattaretk "Kuidas elad, Otepää?" 2005 - järelkaja

Rattaretke "Kuidas elad, Soome 2002?" pildid

Rattaretke "Kuidas elad, Ahvenamaa?" 2003 pildid.

Rattaretke "Kuidas elad, Alutaguse?" 2004 pildid.

Ajakirja Loodus talgud Leevres. Vaata pilte.

sõnumeid mujalt
Oslo algatab kütuseelemendiautode läbimurret

Oslo põhjapoolses eeslinnas Gaustadis, Norra suurima teadus-tehniliste uuringute sihtasutuse SINTEF territooriumil avati vesinikutankla. Veel kaks samasugust avatakse Suur-Oslo piirkonnas järgmisel aastal.
Tankla esimene ülesanne on varustada kütusega 17 uhiuut kütuseelemendiga autot. Nii tanklad kui ka need autod on osa EL rahastatavast näidisprojektist „H2moves Scandinavia”, mida võiks vabalt tõlkida nähtavasti kui „Vesinik tuleb Skandinaaviasse”. Projekti eelarve on 20 miljonit eurot ja see peaks andma jõulise stardi kütuseelemendiautode turule.
Lõviosa Norra elektrist pärineb hüdrojõujaamadest, nii et teatavate mööndustega saab seda pidada keskkonnahoidlikult toodetavaks energiaks. Kogu uutele autodele vajalik vesinik saadakse vee elektrolüüsil just rohelist sertifikaati omava elektri jõul.
Seda tüüpi autod on esialgu väga kallid, SINTEFi turundusdirektori Steffen M¸ller-Holsti sõnul on Bklassi Mercedes-Benzi kütuseelemendiautot kaks-kolm korda kallim liisida kui sisepõlemismootoriga analoogset sõidukit. Veidi tasandavad hinda Norra ülikõrged autotollid: uut tüüpi masinate puhul ei kasseerita ei imporditasu ega käibemaksu.
M¸ller-Holst loetleb aga võimalusi, kuidas kütuseelemendiga autod ka soetushinna poolest konkurentsivõimeliseks muutuvad. Esiteks arendatakse intensiivselt odavamaid materjale auto südame, kütuseelemendi valmistamiseks. Teiseks muudab auto kasutust odavamaks suurema tootmismahu puhul odavnev vesinik. Kolmandaks on vaja pikendada elementide tööiga.
Aga muidugi on kalli hinna üks põhjus ka asjaolu, et tegemist on praegu siiski veel eksklusiivse kaubaga. Näiteks mullu tootis Daimler ainult umbes 200 sellist Bklassi Mercedes-Benzi, aastail 2014–2015 peaksid need minema aga seeriatootmisse ja siis hakkab konveierilt tulema juba 10 000 autot aastas. Tõenäoliselt kahaneb nende hind peagi tavaauto tasemele.
Kui Oslost loodetakse üsna pea kujundada seda tüüpi autode kants, siis terve riigi ulatuses on asi keerulisem. Teatavasti on Norra põhja-lõunaulatus umbes 1500 kilomeetrit ja see hiigelala vajaks arvutuste järgi umbes 1100 vesinikutanklat. sciencenordic.com/Loodusajakiri



sciencenordic.com/Loodusajakiri
29/10/2012
18/10/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
20/09/2012
Mis see on?