“Aga 
          tegelikult teil veab: näe, vihm läks ära ja ega ta nüüd 
          enam tagasi tule,” rehmab Geir Svendseni käsi taevasse. Kiikan 
          osutatud põhjakaarde, ei näe seal aga midagi muud kui ikka 
          seda juba mitmendat päeva valdavat udu- ja pilvehämu. Ent 
          elupäevad Lofootidel elanud mees teab, mida räägib: edaspidine 
          näitab, et tõepoolest on vihmakangas sedapuhku päris 
          mitmeks tunniks katki lõigatud – et siis meid ja eriti meie telke 
          õhtutundidest kuni hommikuni ülipõhjalikult üle 
          kasta. “No lähme siis,” teeb Geir ilmajutule lühikese lõpu, 
          tõmbab matkakuue hõlmad esialgu koomale ja hakkab 
          alul vaid veidi-veidi tõusval rajal ülesmäge rühkima. 
          Mul on privileeg olla ta esimene järgija – olen teejuhi tahtel 
          ülendatud tõlgi rolli –, meie kannul on reisikaaslaste värvi- 
          ja muidu rõõmus rida, mis ajapikku vanaldase kummipaelana 
          aina pikemaks ja pikemaks venib. Grupi peas on teadagi mõnus 
          astuda – üks plusse see, et oled ise astumistempo peremees, aga 
          teiseks ei lähe rajanäitaja sõnad kõrvust mööda 
          ja päridagi on hõlpsam. 
        
Madal ja ümmargune, 
          aga ihaldatud 
          Muidugi pole Digermulkollen Lofootidegi suhteliselt madalate mägede 
          seas tipp ega midagi – absoluutkõrguselt vaid kasinalt üle 
          meie Suurest Munamäest, napp kolm ja poolsada meetrit. Aga esiteks 
          on see absoluutne kõrgus ainult üsna vähe suurem suhtelisest: 
          tõus algab vaid mõni meeter kõrgemalt, kui on Raftsundeti, 
          Austvågøya ja Hinnøya saari eraldava kitsa väinakeele 
          pind. Teiseks paistab prisket kiilaspead meenutav mäe ülaosa 
          vähemalt siit tõusuraja algusest hullusti sileda ja kaljusena. 
          Ja kolmandaks pole enamik meie seast kes enam, kes veel, kes üldse 
          mitte mingid õiged mägimatkajad. Nii viskab ikka ühtlases 
          taktis astuv ja hingav 46ne Geir, sugugi mitte sportliku kõhukesega 
          kaupmees, peagi sõbraliku pilgu punetama ja hingeldama kippuvatele 
          võõramaalastele ja kuulutab välja viieminutise puhkepausi. 
          Meie tõusutee pole tegelikult see päris traditsiooniline; 
          arvasime algusest peale, et ju piisab meile ka lühiversioonist. 
          Aga sellegi tee tallatus näitab, et astujaid on siin küllaga 
          olnud. Mis siis veel sellest “päris” rajast kõnelda: sellel 
          trampis vaid mõni nädal enne meie tulekut, 18. juulil enam 
          kui kolmsada saapapaari. On lihtsalt selline tava – igal aastal 21. 
          juulile lähimal pühapäeval Digermulenile kõndida. 
          Miks just sel ajal, sellest kuuleme lähemalt tipule jõudes. 
        
Tänavune 
          astujaskond oli rekordiline ja rahvusvaheline – norralastele lisaks 
          sakslasi ja koguni venelane. Ja ühed Austria motomehed tuksunud 
          sinna- ja tagasiteel oma tsikleil kokku 7000 kilomeetril – ainult selleks, 
          et Digermulkollenil ära käia. Sellel, et rekord tuli just 
          tänavu, on lisaks soodsale ilmale – Lofootidel olnud terve juuni 
          ja juuli briljantsed päikesepäevad, alles augustis hakkas 
          närutama – hoopis olulisem põhjus. Just see põhjus 
          aitas meidki kohale ja just seetõttu kirjutan ma ka seda lugu, 
          aga sellestki tuleb juttu ivake hiljem. Geir ja tema lähimad järgijad 
          on saanud just mööda rajalõigust, kus saapakantidele 
          lisaks kuluvad tõusujõu tõstmiseks marjaks ära 
          ka käed – raja serva on tõmmatud mõnus käsipuuköis. 
          “Noh, raskemat enam ei tule,” poetab norralane ja teatab uut peatust. 
          Enamikul meist on sõrmed-suud selleks ajaks sinised: tulgu 
          hingeldus pealegi peale, ega sellepärast saa jätta rajaservas 
          ahvatlevaid mustikaid roobitsemata! “Mina oma eluajal küll teist 
          sellist marjasaaki ei mäleta,” rõõmustab Geirgi metsaande 
          suhu kühveldades. Põuasest 
          Eestist tulnu teeb kadedaks ka põõsaist vahtivate pilvikute-tatikate-puravike 
          vägi. Ent kui marjakorjajaina olla viikingite järglased ületamatud 
          – näeme meiegi üht vennikest siinsamas Kollenil ämbrit 
          täitmas, eelmisil päevil silmatud rohkeist murakanoppijaist 
          rääkimata –, siis seenekorjamiskomme on Põhja-Norrast 
          kadunud: Tšernobõli-pilve pahandused on liiga hästi meeles 
          ja just seened on teadagi tublid igasuguseid pahelisi aineid endasse 
          korjama. Järjest rohkem on meil aga asja silmi mäenõlvakust 
          lahti kiskuda, et avaneva vaatevälja võlusid endasse ahmida. 
        
        
Tagaplaanil 
          Rootsi, ees viikingite aare 
          “Kas see seal on ka mingi tükk Austvågøyst?” tahan 
          teejuhi ees oma teadmistega eputada. “Ei, need on Mollad, Suur ja Väike,” 
          parandab Geir. “Aga väikeseid saari on siit näha kokku 365, 
          täpselt üks iga päeva jaoks aastas.” Oleks ilm selge, 
          paistaks üle saaretäpilise Vestfjordi ka Rootsi mäed 
          – Norra mandriosa on neil laiustel õige õhuke. Ja oi põnevust 
          – ühel lähikonna kolmekümnest tosinast saarelapikesest 
          on peidus hukkunud viikingilaeva varandus. Mõnigi on seda otsima 
          rutanud, aga oodatud rikkuse asemel on tulnud vaid hädad ja õnnetused: 
          kas on aardekütt hukka saanud või tema maja maha põlenud 
          või naine naabrimehe kaissu jalutanud. “Ei, mina ise pole proovinud,” 
          ennetab Geir mu pärimist. “Aga üks mu sõber käis 
          – ja temal sai kohe merele jõudes paadikütus otsa, ehkki 
          sadamas oli ta paagi pilgeni täis pannud. Hea veel, et ise eluga 
          pääses!”  
          Eluga kaldale saaja peab olema eelkõige külmavereline. Digermuleni 
          kirik on pärit 1951. aastast, mille saamislugu seostatakse eelkõige 
          külma vere puudumisest johtunud suurõnnetusega 1920. aasta 
          sügisel. Toona tuli kõiki oma pere suursündmusi, olgu 
          selleks siis laulatus, ristsed või leeriskäik, ajada mitme 
          paadisõitutunni taguses Kabelvågis. Olnudki tookord novembris 
          siis üks vastlaulatatud noorpaar koos pulmalistega koduteele asunud, 
          kui paadil läinud tüür katki. Ilm olnud ilus, vaid laine 
          kandnud laevukest kalda poole, ometi sattunud osa paadisolnuist paanikasse, 
          nii et pruutpaar, äi, pruudi vend ja kes veel leidnud märja 
          haua. Rahulikuks jäänud saanud peaaegu kuiva jalaga kaldale; 
          viimane, keda nad näinud, olnud paadimasti külge klammerdunud 
          vastne abielunaine. 
        
 
        
Siitpeale 
        muutus ammune oma kiriku ihalus külas valdavaks. Ja ootamatult tuli 
        abi mitte just väga armastatud Rootsist. Kuulsa August Strindbergi 
        naisevend jättis testamendiga varanduse mõne kiriku rajamiseks 
        Põhja-Norrasse. Just Digermulen, toona nii mainekas paik, selle 
        raha saigi. Ehitus vältas paraku aegadeni, kui küla kuulsus 
        oli ammugi tuhmunud. Selle paadisõidujutu taustal saan lõpuks 
        ometi selgeks ka selle, miks küll on Põhja-Norra saarte administratiivne 
        ja geograafiline jaotumine nii pagana kummaline. Näiteks seesama 
        Digermulen asub Hinnøyal, Vesterålenite saarestiku ja 
        ühtlasi kogu Norra suurimal saarel, ometi kuulub ta administratiivselt 
        Lofootide alla. Asi, selgub, on ülimalt lihtne – kõik sõltub 
        sellest, kuhu aegadel, kui sildu ja tunneleid veel polnud, sõita 
        sai: Digermulenist viis paaditee teadagi Lofootide keskusesse Svolværi, 
        aga mitte Vesterålenite mitme maakitsuse taga asunud “pealinna” 
        Sortlandi. Geir viskas oma matkakuue eelmises peatuses põõsa 
        alla – “Me tuleme ju sama teed tagasi!” – ja mõnigi meist järgis 
        tema eeskuju. Tipule lähenedes tuleb seda kahetseda – mõnel 
        sellepärast, et kõrgemal puhuv tuul tikub higiseks tõmbunud 
        selga ülemäära jahutama; minul, et peagi vajalik tühi 
        film jäi kõrvaleheidetud tormikuue taskusse. Erinevalt kaaslastest 
        on mul eelnev, koguni kahekordne Lofoodi-kogemus olemas ja nii ei üllata 
        mind enam siinsete mägede märgus: püsiv liigniiskus annab 
        turbasamblale pidevat toitu ja Digermulenkollenigi ülaosas on soo 
        mis soo, olgu samblakiht pealegi üsna õhuke. Oma laugas või 
        järvgi täitsa olemas. 
        
Internet reisikorraldajaks 
          
          Juulimatkajad võtvat selle järve kuivemas servas ikka pruukosti, 
          meil on rutt aina ülesmäge, et kui ilusaks vaade siis veel 
          seal tipus tõuseb. Viimaseid meetrikümneid võttes 
          on mahti mõelda sellele, kuidas me Digermulenisse jõudsime. 
          “Meie” – see on tegelikult üks väike ennegi koos reisinud 
          sõpruskond, kuhu mina paraku ei kuulu. Sattusin tollele reisile 
          juhuse tõttu – seepärast, et sobival hetkel ühele selle 
          sõpruskonna liikmele oma kahekordsest Lofootidel-olekust lobiseda 
          oskasin. Neil oli just siiasõit plaanis ja selline “teadjamees” 
          kulus muidugi marjaks ära. Aga tegelik reisijoone kaardile vedaja 
          oli Tartumaa geograafist haridusametnik Maie Kitsing, ja tema on õnneks 
          usin internetis surfaja. Eks seetõttu ta marsruuti kavandades 
          Digermulenist pärit Kari Hamnesi koduleheküljele sattuski. 
          Ja see vahepeal Oslosse kolinud neiu oskas oma sünnipaika väga 
          hästi kiita. Sama neiu juhatas Maie interneti-sõbraks ka 
          Digermuleni matkakorraldajast kaupluseomaniku Geir Svendseni – ja saigi 
          reisikava täiendava “hiti”. Sest nagu enne juba vihjatud, on Digermulen 
          olnud väga kuulus koht, eelkõige ikka tänu külaservas 
          asuvalt Digermulkollenilt avanevale fantastilisele vaatele. Maailma 
          jõudis see vaade mäel pintslit vibutanud maalikunstnike 
          abiga, kes muidugi viisid oma töid ka Euroopa mainekamate kunstisaalide 
          näitustele. 
        
Mille laevad tõid, 
          selle bussid viisid 
          Mäejalamilt üsna hirmutavana tundunud Digermulkolleni “kiilaspea” 
          on teekonna ehk kõige kergemini läbitavaid osasid, kindlalt 
          kõva ja lauge astumine. See toob meid kahe kivikuhja või 
          mälestussambani, millele müüritud tahvlid kinnitavad, 
          et Tema Keiserlik Kõrgus Wilhelm II viibis siin 21. juulil 1898 
          ja uuesti kolm aastat hiljem.  
          Ka noor Saksa imperaator sai Norra-reisi idee kunstinäituselt. 
          Digermulenit kujutanud pildid tundusid talle seadvõrd lummavaina, 
          et ta otsustas oma silmaga kontrollida, kas pärisloodus ikka ka 
          sama ilus on. Esimese reisi järel kirjutanud ta oma päevikusse: 
          “Tegelikkus oli maalidest kaugelt kaunim!” Küllap see nii oli, 
          sest Wilhelm jäi Digermulkollenile käima seni, kuni maailmasõda 
          tõi talle hoopis teisi muresid kui jõudeaja sisustamine. 
          Mäetipp kannab aga tänaseni nime Keiservarden. Ühe kroonitud 
          pea kirg tõi kohale teisigi siniverelisi või nende läheduse 
          ihkajaid. Nii on mäel käinud ka Hollandi ja Rumeenia kuningannad, 
          Siiami prints ja hulk teisi prominente, kellest keegi pole Digermuleni 
          kohta kirjutanud ainsatki halba sõna. Sedaviisi on küllap 
          põhjendatud kinnitus, et just Digermulenis sündis Põhja-Norra 
          turism. Paraku on ajaratta käik enamasti kõike muud kui 
          sujuv. Teine maailmasõda pani taas liikuma meeletud rahvamassid, 
          aga kindlasti ei saanud neid retki turismiks nimetada. Kui Vana Maailm 
          taas kord rahunes ja uuesti reisima hakkas, olid tavad muutunud, suured, 
          kuid paraku kallid ja aeglased kruiisilaevad läksid moest, aina 
          enam tõusis ausse auto- ja bussimatkamine. Neist võimalustest 
          oli kunagine põhjamaine turismi-Meka Digermulen ära lõigatud: 
          küla oli ligipääsetav vaid veeteid mööda. Ja 
          nii kasvas aina suuremaks Lääne-Lofootide kuulsus, ehkki sinnagi 
          saamiseks tuleb ka täna vähemalt Melbu-Fiskebøli praamiots 
          alla neelata. Ometi on see 25 minutit midagi hoopis muud kui mitmetunnine 
          laevasõit Bodøst või Skutvikist üle Svolværi 
          Digermulenisse. 
        
Killuke 
          ajalooraamatusse 
        Geir kougib tipule jõudes 
        lahti kahe Wilhelmi-samba vahel asuva metallkasti ja õngitseb sealt 
        välja “aidaraamatu”: kõik mäele tõusjad panevad 
        end siia kirja. Ja Digermulenis sündinud teejuht on kindel: “Enne 
        teid pole siin ükski eestlane käinud!” “Noh,” mõtlen, 
        “tuntud igas-sadamas-on -vähemalt-üks-eestlane-fraasi meenutades 
        ei saa ju sugugi kinnitada, et näiteks kasvõi Saksa Villemigi 
        kaaskonnas mõnd Maarjamaalt pärit meest polnud.” Aga küllap 
        võib üsna kindlalt arvata, et pärastsõjapäevil 
        pole tõesti ükski Eesti kodakondne enne meid Kollenile oma 
        jalga saanud. Natu-natuke Eesti juurtega mees muide küll – juba viiendat 
        aastat elab ja korraldab Digermulenis kunstikursusi Saksa kutseline maalija 
        ja fotograaf Christian Ivar Hammerbeck, kellega me järgmisel päeval 
        tuttavaks saame. Ja arvatavasti kõik sellest tutvusest imetoreda 
        inimesega rõõmu tunneme. Tema isa-poolne suguvõsa 
        tuleb Revalist – selle kontrollib mees kiire telefonikõnega Saksamaal 
        elavale emale üle! Sellesama Christian Ivariga sõidame juba 
        homme Trollfjordile. See kohanimi on Eesti turismikorraldajate ja -nautijate 
        seas arvatavasti kaugelt tuntum kui Digermulen. Olgu siis öeldud, 
        et Digermulenist on Trollfjordile sõita palju-palju lühem 
        (ja muidugi siis ka odavam!) kui tavapärasest Svolværist, legendaarse 
        postilaeva Hurtigruta reisist rääkimata! Hurtigruta toob Geirile 
        meelde loo aegadest, kus Digermulkolleni pealael asus veel kohvik, kust 
        sai osta nii karastavat kui ka joovastavat joogipoolist ja üht-teist 
        muud suupärast. Kohvik olla “tuulest viidud” – tõepoolest 
        puhunud kõva torm ta ühel päeval tänagi näha 
        ankrukonksust lahti ja kaljudelt alla. Taastamislusti kellelgi tookord 
        polnud, sest Digermuleni kuulsus oli ka ise juba rusudeks pudenenud. Aga 
        kohviku hiilgepäevil oli kehtinud komme, et ehitise kõrval 
        asunud lipumasti heisati selle riigi plagu, kelle laev parajasti kai ääres 
        seisis või sellele lähenes. Ühel päeval olnud kohvikupidaja 
        eelinfo väheke vildakas: mastis lehvis Saksamaa rahvussümbool, 
        väina tuli aga hoopis prantslaste alus. Viimased keeldunud sellist 
        sigadust nähes kategooriliselt randumast. Mis siis äritundlikel 
        kohalikel muud üle jäi, kui üks rannas olnud mehi pidi 
        seitsme minutiga tippu ruttama ja vale kanga õige vastu vahetama. 
        “Mina seda seitsme minuti juttu ei usu,” lõpetab Geir muheledes. 
        Ei taha uskuda meiegi, sest meil kulus tõusuks tubli tund… 
        
Sirelikarva laskumine 
          
          “On ammutuntud tõde see, lihtsam mäest on alla tee,” laulis 
          kunagi FIX ja ehkki see reegel pole kaugeltki universaalse kehtivusega, 
          sobib ta Digermulkolleni kohta imehästi: meie samm on allamäge 
          hoopis tiidsam ja hingamine ladusam ja juttudel on mahti vabamalt voolata. 
          Silmgi suudab enam märgata – näiteks seda, kui põdrakanepiroosa 
          on suvelõpu Põhja-Norra. Tegelikult peaks siia tulema 
          hoopis varem, näiteks jaanipäeva aegu, kui päike looja 
          ei lähe ja õiteküllus ning linnulaulrohkus sellest 
          aiva õilmitsemis- ja rõkkamislusti saab! 
          Digermulenis ja lähikonna pisikülades elavad umbes kolm ja 
          poolsada inimest oleks kasvõi läänenaabri Rootsigi 
          oludes üsna pea olematuks hääbunud. Mitte sellepärast, 
          et keegi neis imekauneis paigus elada ei tahaks. Aga põhikooli 
          lõppedes pead haridusjätku nõudma paaritunnise paadisõidu 
          taga Svolværis, kust tulles ja kuhu minnes torm kollitama tuleb. 
          Ja külas annab tõhusamalt töökohti vaid lõhekasvatus 
          ja -töötlus. Muide, hästi põgus töötlus, 
          sest Euroopa Liitu mittekuuluva maa konservidele on sisseveotaksid üle 
          mõistuse kõrged. Küllap see sunnib Geiri arvama, 
          et kui järgmine kord Liitu astumist arutatakse, siis ütleb 
          rahvas “jah”. 
          Õnneks on Norra Kuningriigile enam kui võibolla mistahes 
          teisele riigile tähtis, et asustatud oleks iga tema piirkond. Loeti 
          raha, mis loeti, ja arutati, mis arutati, aga uskumatu sai teoks – sellesama 
          näputäie inimeste huvides rajati kolm tunnelit, pikim neist 
          üle kolme kilomeetri, mullu novembris avati ka sild üle Raftsundi 
          väina – Raftsundbrua – ja nüüd kulub Fiskebøli 
          sadamast Digermuleni külasse sõiduks napp kolmveerandtund, 
          saarestiku keskusest Svolværist vast pool tundi enam. Kaugelt 
          tulnul pole lihtne hinnata ei saarerahva rõõmu ulatust 
          ega ka jõupingutuste suurust, mida need muutused maksma läksid. 
        
“Me ei sõltu enam 
          praamigraafikust, meil on voli minna siis, kui see vajalik on!” Küllap 
          on see just seesama mõte, mida Eestis kordavad ka saarlased oma 
          püsiühendusele mõeldes. “Aga kas ei too see kaasa ka 
          pahesid?” tikun õelalt meepotti tökatit tilgutama. “Jah, 
          talvel olid meie ajaloo esimesed sissemurdmised. Süüdlastel, 
          Svolværi poistel, saadi kraest kinni. Sellega tuleb teil alati 
          arvestada, et iial ei leia te vaid kulda. Silla avamine oli tegelikult 
          meie ellujäämise küsimus – ja kogu külarahvas on 
          seda meelt,” on Geir kindel.  
          Digermulenist natuke veel kaugemal asub Storfjelli küla, mille 
          elanikele oli mitte kuigi ammu peaaegu ligipääsmatu isegi 
          Digermulen. Külarahvas, tosinkond vanemat daami, nõudis 
          tükk aega asjatult võimude tähelepanu, võttis 
          siis ette omaalgatusliku rahakogumise, ostis ivake dünamiiti ja 
          alustas oma jõududega tee rajamist! Eakate naiste tegusus leidis 
          pressitoe mitte ainult kodu-, vaid ka välismaal – ja peagi tulid 
          töödeks vajalikud kroonimiljonid juba kuningriigi kaukast. 
          Aga kui nüüd keskmise eestlase teatud kalduvusi silmas pidada, 
          siis kulub ära veel üks olmeline õiend. Lähim 
          viinapood jääb väga suure tõenäosusega ka 
          edaspidi külast 75 kilomeetri kaugusele Svolværi. Selline 
          on lihtsalt Norra riigi alkoholipoliitika isepära, et lahjast õllest 
          kangemat napsi saab vaid Vinmonopoleti poodidest – ja neid viimaseid 
          on hästi vähe. 
        
Piinlikupoolne põõsahetk 
          
          Meie kokku poolteist tundi vältav mägimatkake päädib 
          mõnelegi väikese nõutusehetkega. Puht inimlikud vajadused 
          pressivad peale. Ja mis seal ikka pikalt mõelda – avalikku käimlat 
          Digermulenis ei paista olema, küll on aga Kolleni jalamil põõsaid 
          enam kui küllalt. Paraku lõpeb see ettevõtmine mõnele 
          meist külanaiste pahandamisega. Geir on tuleviku suhtes täis 
          roosilist optimismi: “Tegelikult on meil peaaegu kõik olemas 
          – on tegus kool ja lasteaed, on ka lapsi, sest Digermulenil sündinud 
          noored tulevad meelsasti pärast mujal hariduse omandamist koju 
          tagasi. Meil on vanainimeste päevakodu, kauplus, kirik, postkontor, 
          lõhefarm. Puudub vaid hotell. Ka täiendavaid inimesi oleks 
          vaja, kes hakkaksid nii seda hotelli pidama kui üldse turiste teenindama. 
          Ja muidugi nõuab see kõik riigilt omajagu investeeringuid.” 
          Massturism ei ole see, millest digermulenlased unistaksid. Et sõidab 
          suur buss ette, inimesed teevad paar pildiklõpsu, juhid tühjendavad 
          ehk kemmergupaagi, ja jälle teele. Pigem soovitakse neid, kes ivake 
          kauemaks paigale jääksid. Roniksid Kollenile, üüriksid 
          laeva Trollfjordi sõiduks või paadi käiguks mõnele 
          365 saarest või kalastusretkeks. Ja jätaksid võimalikult 
          palju raha külla. Paraku näitab kasvõi seesama piinlik 
          peldikuepisood, et ega külarahvas tulijate vastuvõtuks nii 
          väga valmis olegi. Ometi oleks patt, kui meie – esmaavastajad, 
          eks ole – seda liiga südamesse võtaksime. Sest kohaliku 
          kaupluse omanik Geir ja ta mõttekaaslased teevad oma turismikorraldustööd 
          ju lihtsalt hobi korras. Ja väidetavasti pole Lofootide lääneosast 
          mingit toetust loota. Svolværi või Reine või Nusfjordi 
          turismijuhid kartvat pigem, et Digermulen oma kunagise kuulsuse toel 
          osa nende leivakannikast endale kahmab. Üheski teises Lofootide 
          külas ei leidnud me hiljem Digermuleni kohta ainsatki postkaarti, 
          ehkki nad on täitsa olemas.  
          Aga mind, eestlase jaoks palju kordi Norras olnud inimest, kummitab 
          veel üks äratundmine, mis pidanuks tulema hoopis varem. Selleks, 
          et Norrat näha, on vaja mäkke ronida!